MIKÄ MILS?

Ylläolevassa kuvassa näette minut, Mr. MILS:n eli
Markku Ilmari Lulli-Seppälän työpaikallani, jossa koostan konserttisaleissa ja kirkoissa tekemäni äänitykset mastereiksi. Kuvassa näkyy myös osa laitteistosta. Editointilaitteistot perustuvat suureen kovalevyyn ja tietokoneeseen, jonka näytöltä on helppo etsiä tarvittava leikkauskohta. Kaikki tapahtuu digitaalimuodossa. Aikaisemmin äänitin 2-kanavaiselle ja 8-kanavaiselle analogiselle, myöhemmin 2- ja 8-kanavaiselle digitaaliselle nauhurille, mutta nykyisin äänitys tapahtuu suoraan tietokoneelle. Tällä hetkellä äänityskanavien maksimilukumäärä on 16. Äänityksestä muodostan eri äänentoistojärjestelmien vaatimat ääniraidat kuten 2-kanavaisen stereon CD:tä varten tai 5-kanavaisen DVD-kotiteatteriäänen ja vielä aivan ainutlaatuinen 8-kanavainen äänentoistojärjestelmän mukaisen äänen.

Olen opiskellut yksityisesti viulunsoittoa Pauli Santalan, Asta Tuomisen ja Tuomas Haapasen johdolla vuosina 1954-1970 ja pitänyt soittotaitoani yllä esiintymällä erilaisissa tilaisuuksissa sekä soittamalla amatööriorkestereissa ja -jousikvarteteissa. Laulan tai olen laulanut kvartetissa ja useissa kuoroissa, aina sinfoniakuoroa myöten. Myös ensimmäiset sävellykset ovat nähneet päivänvalon. Olen kiinnostunut etsimään ja laajentamaan viulun soinnillisia ulottuvuuksia erityisesti pehmeämpään, lämpimämpään, pyöreämpään suuntaan. (Yhtä Campanula-viuluistani on kuultavissa MILS 9234 -äänitteellä.)

Musiikkia ammattimaisesti olen harjoittanut tai harjoitan viulunsoiton opettajana ja oppilasorkesterini johtajana, steinerkoulun musiikinopettajana, musiikkikriitikkona, kuoronjohtajana, laulunopettajana sekä levytuottajana ja -äänittäjänä.

Olen suorittanut teletekniikan insinöörin tutkinnon 1972 ja toiminut teollisuudessa mm. äänentoistolaitteiden kehittelijänä ja kehittelyosaston päällikkönä. Olen myös opettanut yliopistossa täydennyskoulutettaville opiskelijoille sekä insinööri- ja teknikko-oppilaille elektroniikkaa ja sähköoppia. Musiikin äänittämisen kanssa olen aktiivisesti ollut tekemisissä vuodesta 1963 lähtien ensin amatöörinä, sittemmin 1970-luvun loppupuolelta lähtien ammattimaisesti. Olen kehittänyt ainutlaatuisen (oikeasti) kolmiulotteisen äänentoistojärjestelmän jo 70-luvun alussa (tiettävästi ensimmäisenä maailmassa) sekä teoreettista ajattelua, "filosofiaa äänittämisen taidosta". Pitkäaikaisen kokemuksen ja erityisesti tuon em. lähes täydellisen äänentoistojärjestelmän melkein 40-vuotisen kokemuksen perusteella ymmärtämykseni eri äänentoistojärjestelmistä ­ tavallinen kaksikanavaisesta stereo-järjestelmä mukaanluettuna ­ on poikkeuksellisen syvä. Kun sovellan äänittäessäni laajaa musiikillista sekä akustis-ääniteknistä kokemustani, äänitteeni soivat eri tavalla kuin tavanomaiset, joihin on totuttu. Ihanteenani on tilassa luonnollisesti ja vapaasti soiva äänen sointi aina kunkin äänentoistojärjestelmän ominaisuudet maksimaalisesti hyväksi käyttäen. Tavanomaisesti äänitetyistä äänitteistä kuuluu, kuinka äänittäjällä on ollut minun ihanteestani täysin poikkeava ideaali mielessään ja siten myös käsitys siitä, mikä on hyvin ja mikä on huonosti soivaa, on täysin toisenlainen. Tämä tilassa luonnollisesti soivan sointi-ihanteen esilletulo on ollut hidasta, mutta kuitenkin on selvästi kuultavissa erityisesti 90-luvun ja tämän hetken kehityksestä, että esittämäni sointi-ihanne valtaa yhä enemmän alaa. Edelläkulkijan tienihän on aina ollut kivikkoinen, mutta kaikesta huolimatta teen työtäni sillä innolla, minkä vain idealisti voi kulttuurityössään kokea.

Takaisin etusivulle ­ Back to home