Viggen suunniteltiin Drakenin korvaajaksi ja uuteen konetyyppiin liittyvät
tutkimukset aloitettiin jo 1952. Selvittelyjen aikana harkittiin monenlaisia
konsepteja ja lopulta päädyttiin canardein varustettuun deltasiipeen.
Canardit ovat huomattavan suuret, mikä tekee Viggenin profiilista
helposti tunnistettavan, mutta ne ovat useimmista muista canardeja käyttävistä
konetyypeistä poiketen kiinteät. Kone suunniteltiin alusta lähtien
toimimaan lyhyiltä varakentiltä (STOL - Short Take-Off and Landing)
ja sen nousukiito on 400 m mittainen. Laskukiito on vain 50 m pidempi eli
450 m. Tähän on päästy käyttämällä
erittäin vahvaa laskutelinettä joka sallii jopa 5 m/s vajoamisnopeuden,
tarkkuuslähestymisjärjestelmää ja moottorijarrutuksen
mahdollistavia reverssejä. Moottori on vahvasti modifioitu PW JT8D-22.
Kone suunniteltiin myös toimimaan monenlaisissa tehtävissä.
Se voi toimia hävittäjänä, rynnäkkö- ja tiedustelukoneena.
Huolto, tankkaus ja aseistaminen on varsin nopeaa. Koneita on rakennettu
kaikkiaan 329 kpl. Näistä 108 kpl on Lansenin korvannutta AJ
-varianttia joka on tarkoitettu rynnäköintiin ja meritoimintaan
pinta-aluksia vastaan. SK -varianttia eli tutkatonta kaksipaikkaista harjoitusversiota
on rakennettu 17 kpl. SF-versio on tiedustelukone, jota on rakennettu 28
kpl. Torjuntahävittäjäversiota JA toimitettiin flygvapnetille
vuosina 1979-90 kaikkiaan 149 kpl. JA on 13 cm pidempi kuin rynnäkköversio
pääasiassa tehokkaamman ja suuremman RM8B -moottorinsa vuoksi
(rynnäkköversioissa on RM8A). Koneiden avioniikkaa on paranneltu
palvelusiän aikana useaan otteeseen. Konetyyppiä ei ole myyty
Ruotsin ulkopuolelle.
Tiedot versiosta JA:
Valmistaja: Saab
Miehistö: 1
Ensilento: 1967
Moottori / työntövoima: 1 * Volvo Flygmotor RM 8B
/ 1 * 12750 kg (13125 kp)
Siipien kärkiväli: 10,60 m
Pituus: 16,43 m
Korkeus: 5,90 m
Paino (tyhjä/max. lentoonlähtö): 9500 kg / 18600
kg
Lakikorkeus: 18300 m
Nopeus: 2386 km/h (Mach 2+) korkealla, 1312 km/h matalalla.
Toimintamatka: 2000 km