Hallen Hävittäjäsivu

F-10 Skyknight

Douglas F-10 Skyknight (F3D) oli kaksimoottorinen ja kaksipaikkainen tukialuspohjainen yöhävittäjä, jonka suunnittelu alkoi jo vuonna 1945. Douglasin ehdotus voitti Curtissin, Grummanin ja Fleetwingsin kilpailevat ehdotukset. Grummanin ehdotus kehittyi myöhemmin Cougar/Panther -koneeksi. Skyknightissä oli kaksi puolittain ulkonevaa Westinghouse J34 -moottoria rungon sivuilla siipien alla ja Westinghouse APQ-35 -tutka nokassa. Konetta rakennettiin kahtena eri versiona, F-10A (F3D-1) ja F-10B (F3D-2), joista jälkimmäisessä oli lukuisia pieniä parannuksia. F-10B -version suunnitelmat esiteltiin jo vuonna 1949 ja se teki ensilentonsa vuonna 1951. Siitä tulikin lukumääräisesti tärkein malli valmistusmäräärän kohotessa 237:ään. Se oli myös tarkoitus varustaa suuremmilla ja tehokkaammilla J48 -moottoreilla, mutta tämän moottorityypin kehitys joutui vaikeuksiin ja peruutettiin. Koneesta oli suunnitteilla myös viistosiipinen versio, mutta se peruutettiin tehokkaamman moottorin mukana. Koneessa ei ollut heittoistuimia vaan pakokuilu jota pitkin lentäjät voivat liukua koneen alla olevasta luukusta ulos. Keväällä 1952 Skyknightejä siirrettiin ottamaan osaa Korean sotaan päätehtävänään B-29 -pommikoneiden saattaminen yöllä. 2.11.1952 Skyknight sai maailman ensimäisen yöllä tapahtuneen suihkukone vs. suihkukone -ilmavoiton kun sellainen ampui alas Yak-15:sta. Konetyyppi oli merijalkaväen käytössä laivastoa pidempään ja lensi ELSO-taistelutehtäviä vielä Vietnamissa vuoteen 1969 asti. Viimeiset koneet poistettiin käytöstä vuonna 1970.
Tyyppinumero F-10 esiintyi myös seuraavilla koneilla: F-10 Jaguar (swing-wing -prototyyppi), Curtiss F10C (XF8C), North American F-10 (tiedusteluversio B-25 pommikoneesta).

[Takaisin USA:n Sotilaskoneisiin] [Takaisin Hallen Hävittäjäsivulle]