Su-32FN tunnettiin aikaisemmin tyyppinumerolla Su-34. Sitä ei
missään tapauksessa pidä sekoittaa Su-32 harjoituskoneeseen,
jonka tyyppinumero muutettiin Su-39:ksi, vaan kyseessä on menestyksekkään
Flankerin rynnäkköversio Su-27IB (Istrebitel-Bombardirovshchik).
Perusversioon verrattuna näkyvin ero on kaksipaikkaisen, rinnakkain
istuttavan ja panssaroidun (17 mm titaania) ohjaamon vuoksi leventynyt nokka. Suuren
ohjaamon myötä tilaa on tullut niin paljon, että koneessa on jopa
WC ja tila ruoan lämmitystä varten. Myös siipien juuria
on jatkettu ja koneeseen on lisätty canardit. Vähemmän näkyviä
muutoksia ovat mm. uusi vaiheistettua matriisiantennia käyttävä
tutka joka kykenee maastonseurantaan. Suuremmassa rungon takakartiossa
on NIIP NO-12 -tutka, joka 'katsoo' taaksepäin ja kykenee tarpeen
vaatiessa ohjaamaan myös ohjuksia takana sijaitsevaan ilmamaaliin.
Myös laskutelinettä on kasvaneen painon vuoksi jouduttu vahvistamaan.
Su-32FN:llä on tarkoitus vuosituhannen vaihteessa korvata käytännössä
kaikki venäjän rynnäkkökoneet, kuten Su-17, Su-24 ja
MiG-27. Tyypistä on suunnitteilla myös tukialusversio sekä
tiedusteluversio, johon on tarkoitus sijoittaa mm. sivulle katsova tutka.
Valmistaja: Sukhoi
Miehistö: 2
Ensilento: 1993
Moottori / työntövoima: 2 * Saturn (Lyulka) AL-31FM
/ 2 * 14000 kg
Siipien kärkiväli: 14,70 m
Pituus: 25,20 m
Korkeus: 6,36 m
Paino (tyhjä/max. lentoonlähtö): 20700 kg / 44940
kg
Lakikorkeus: 15000 m
Nopeus: 1900 km/h (1,8 Mach 11000 m:ssä), 1370 km/h (1,15
Mach merenpinnan tasolla).
Toimintamatka: 4000 km