Su-25 vastaa käyttötarkoitukseltaan ja monilta ominaisuuksiltaan
Amerikkalaista A-10:tä (vertailu).
Se on Venäjän ensisijainen lähitulitukeen ja panssarintorjuntaan
tarkoitettu rynnäkkökone. Koneen ohjaajaa suojaa yli kahden sentin
paksuinen titaanipanssarointi ja kaikki ohjausjärjestelmät on
suunniteltu mahdollisimman taistelunkestäväksi. Polttoainetankit
on täytetty räjähdystä ehkäisevällä
vaahdolla ja rungon molemmilla sivuilla sijaitsevat moottorit on erotettu
toisistaan. Jo Frogfootin esituotantoversio T-8 osallistui taistelutoimiin
Afganistanissa 1980. Ensimmäiset kokemukset eivät olleet rohkaisevia
kun pahimmillaan neljä konetta pudotettiin kahdessa päivässä
Stinger-ohjuksilla. Moottoreita ja polttoainetankkeja suojattiin näiden
kokemusten perusteella lisäpanssaroinnilla ja tämän jälkeen
se pärjäsi huomattavasti paremmin. Yhdeksän vuoden aikana
afganistanissa pudotettiin vain 22 Frogfootia. Parannelluista ja modernisoiduista
malleista käytetään joissakin lähteissä tyyppinimeä
Su-34. Konetyyppiä on myyty useiden entisten Neuvostovaltioiden lisäksi
Angolaan, Bulgariaan, Irakiin, Pohjois-Koreaan, Tsekkoslovakiaan ja Unkariin.
Tiedot versiosta Su-25K (Frogfoot-A):
Valmistaja: Sukhoi
Miehistö: 1
Ensilento: 1975
Moottori / työntövoima: 2 * Tumansky R-13-300 / 2
* 4500 kg
Siipien kärkiväli: 14,36
Pituus: 15,28 m
Korkeus: 4,80 m
Paino (tyhjä/max. lentoonlähtö): 9500 kg / 17500
kg
Lakikorkeus: 7000 m
Nopeus: 975 km/h (Mach 0,8) meren pinnan tasolla
Toimintamatka: 1250 km