Aikaisemmin tyyppinumerolla S-32 tunnettu S-37 Berkut / Golden Eagle
on Sukhoin suunnittelutoimiston ehdotus MFI:ksi (Mnogo-funktsional'ny Frontovoy
Istrebitel) eli monikäyttöiseksi etulinjan hävittäjäksi.
Se on epätyypillinen, canardeilla ja eteenpäin viistoilla siivillä
(FSW - Forward Swept Wing) varustettu ratkaisu. Koneessa on kuitenkin yhä
korkeusvakaajat, jotka ikäänkuin jatkuvat siipien takareunoista.
Tätä tavallaan kolmea eri siipiparia käyttävää
konfiguraatiota kutsutaan nimellä "tandem triplane". Koneessa käytetään
myös suihkusuuntausta ja se on tällä hetkellä mahdollisesti
maailman ketterin kaartotaistelukone, joka häviää läntisille
vastineilleen vain häiveominaisuuksiensa osalta. Nämä "stealth"
-ominaisuudetkin on kuitenkin otettu huomioon mm. käyttämällä
tutkasäteitä imeviä materiaaleja ja kantamalla osa aseistuksesta
rungon sisällä. Nämä materiaalit aiheuttavat kuitenkin
ongelmia valmistuksessa ja operatiivisessa käytössä, sillä
jopa huonosti kiristetyt ruuvit ja pienet naarmut heikentävät
häiveominaisuuksia. S-37 ei ole ensimmäinen eteenpäin viistoin
siivin varustettu itäkoneen prototyyppi, mutta toden teolla konseptin
tutkimus alkoi 70-luvun lopulla. S-37:n suunnittelun virallinen aloitusvuosi
on 1983. Voimanlähteeksi suunniteltiin alun perin Saturn-Lyulka Al-41F
-moottoria, joka oli suunniteltu Mikoyanin suunnittelutoimiston MFI-konseptia
MiG 1.42:ta varten. Näitä moottoreita ei kuitenkaan saatu käyttöön
testejä varten ja niinpä Sukhoi otti käyttöön
myös Su-37:ssa käytetyn Al-37FU:n. Testeissä käytettiin
myös hieman suurempaa ja tehokkaampaa Aviadvigatel D-30F6 -moottoria
joka on MiG-31:n voimanlähteenä. Lopullisessa tuotantoversiossa
saattaa hyvinkin olla moottorina Al-41F.
Valmistaja: Sukhoi
Miehistö: ?
Ensilento: 1997
Moottori / työntövoima: 2 * Saturn-Lyulka Al-37FU
/ 2 * ? kg
Siipien kärkiväli: 16,7 m
Pituus: 22,6 m
Korkeus: ? m
Paino (tyhjä/max. lentoonlähtö): 24000 kg / 34000 kg
Lakikorkeus: 18000 m
Nopeus: n. 2500 km/h meren pinnan tasolla n. 1400 km/h
Toimintamatka: 3300 km