MiG 1.42 on Mikoyanin suunnittelutoimiston ehdotus Venäjän
MFI:ksi (Mnogofunktsionalny Frontovoi Istrebitel) eli monikäyttöiseksi
etulinjan hävittäjäksi. Se tunnetaan myös tyyppinimellä
MiG-39 ja ensimmäiseen lentävään prototyyppiin viitataan
usein tyyppinumerolla 1.44. Kone on suunniteltu ensisijaisesti ilmaherruushävittäjäksi,
mutta suunnittelijoidensa mukaan se kykenee myös muihin tehtäviin.
Hyvien häiveominaisuuksien saavuttamiseksi osa aseistuksesta voidaan
kuljettaa rungon sisällä. Koneen on myös tarkoitus kyetä
'supercruiseen' eli lentämään yliääninopeudella
ilman jälkipolttimia. Kuten koneen amerikkalaisessa vastineessa F-22
Raptorissa tässäkin koneessa käytetään suihkusuuntausta.
Koneen suunnittelu alkoi 80-luvun alkuvaiheessa kun etsittiin korvaajaa
MiG-29:lle ja Su-27:lle. Sekä varojen puute että tekniset ongelmat
ovat ilmeisestikin viivyttäneet projektia, mutta kun kone esiteltiin
Le Bourgessa -97 tuli selväksi että kehitystyö on yhä
hyvässä vauhdissa. Ulkomuodoltaan kone on canardein varustettu
ja deltasiipi, jonka kaksoispyrstöt sijaitsevat hyvin kaukana toisistaan.
Konetta varten kehitetyn moottorin (Al-41F) kehitys on myös osoittautunut
vaikeaksi. Moottorin suihkusuuntauksen piti alun perin ilmeisesti toimia
vain pystysuunnassa, mutta ainakin harkinnassa on suuntauksen toteuttaminen
myös vaakasuunnassa. Venäjän nykyisen huonon taloudentilan
huomioonottaen on epävarmaa, tuleeko tyyppi koskaan operatiiviseen
käyttöön.
Valmistaja: Mikoyan
Miehistö: 1
Ensilento: 1997?
Moottori / työntövoima: 2 * Saturn-Lyulka Al-41F /
2 * 180 kN?
Siipien kärkiväli: ? m
Pituus: ? m
Korkeus: ? m
Paino (tyhjä/max. lentoonlähtö): ? kg / 30000
- 35000 kg
Lakikorkeus: ? m
Nopeus: n. 2,6 Mach
Toimintamatka: ? km