MiG-15 ei ollut ensimmäinen Neuvostoliittolainen suihkuhävittäjä,
mutta se oli ensimmäinen viiistosiipinen kone. MiG-15 oli liittoutuneiden
lentäjille ikävä yllätys sen ilmestyessä mukaan
Korean sotaan, sillä se hakkasi suorituskyvyssä kirkkaasti kaikki
liittoutuneiden koneet. Se tunnetaankin lähinnä hieman myöhemmin
käyttöön tulleen Amerikkalaisen F-86 Sabren vastapelurina.
MiGin moottori oli Klimovin suunnittelema lisensoimaton Rolls Royce Nenen
kopio. Suunnittelu pohjautuu monelta osin toisen maailmansodan aikaisiin
saksalaisiin prototyyppeihin, jotka veivät kummankin suurvallan hävittäjäsuunnittelua
huomattavasti eteenpäin. Fagot oli F-86:kin jälkeen suorituskyvyltään
parempi kuin yksikään tuon ajan länsimainen hävittäjä.
Sillä oli suurempi lakikorkeus, parempi nousunopeus, ketteryys ja
kiihtyvyys. Se kuitenkin hävisi käsiteltävyydessä hydraulisin
ohjaimin varustetulle Sabrelle eivätkä korean sodan MiG -lentäjät
eivät olleet kovin hyvin koulutettuja. Tästä syystä
MiGejä pudotettiin valtavia määriä. Koodinimeä
Midget käytettiin kaksipaikkaisesta kouluversiosta ja Fagot oli varsinainen
hävittäjä. Tyyppi on kaikkien aikojen eniten valmistettu
suihkuhävittäjä ja sitä on valmistettu yli 18000 kpl.
Lisenssillä sitä on valmistettu Puolassa nimellä Lim 1.
Suomen ilmavoimilla oli käytössään neljä koulukoneversiota
(MiG-15 UTI) vuosina 1962-77. Niitä käytettiin välivaiheena
siirryttäessä Fouga Magistereista MiG-21F -hävittäjiin.
Tiedot versiosta MiG-15bis:
Valmistaja: Mikoyan-Gurevich
Miehistö: 1
Ensilento: 1947
Moottori / työntövoima: 1 * Klimov VK-1 / 1 * 2721
kg
Siipien kärkiväli: 10,08 m
Pituus: 10,86 m
Korkeus: 3,70 m
Paino (tyhjä/max. lentoonlähtö): 3681 kg / 6045
kg
Lakikorkeus: 15500 m
Nopeus: 1075 km/h
Toimintamatka: 1860 km